Tuesday, December 25, 2007

hmm...

Sunt afundata in perioada asta in postmodernism dupa cum spuneam in precedentul posting, si sunt socata in mod pozitiv sa vad ca si la noi se strecoara din ce in ce mai multe idei care infirma sau cel putin aduc alternative la empiristi si rationalisti. Unii dintre acestia sunt cognitivistii care asemeni fratilor fizicieni ai domeniului quantic afirma ca nu exista un obiect independent de noi insine. Cu alte cuvinte noi il creem. Asta spun si cei din Yogacara: totul este in mintea noastra. IT IS THE MIND THAT CREATES THIS WORLD - asta scria pe o vedere pe care am cumparat-o cu ceva timp in monte in care vedeam un peisaj tibetan printr-o fereastra, iar dincoace de fereastra, negru. Acuma sigur, e drept ca budistii si-au dat seama de asta acum...800 de ani!

5 comments:

Owner said...

mai ce mandra esti tu de budistii tai :))) e super cartea care mi-a adus-o mosu' :) te pup!

Marius said...

Puiule,


Experienta (in toate sensurile ei) m-a invatat sa ma feresc de afirmatii gen: "Cu alte cuvinte noi il creem. Asta spun si cei din Yogacara: totul este mental."
Cata vreme nu te deplasezi cu viteze apropiate de viteza luminii sau nu investighezi microcosmosul (la nivel subatomic) universului inconjurator chiar nu-i pasa de tine. Exista bine mersi si fara tine, poate fi descris de modele matematice aproximative cu precizii satisfacatoare si poate fi considerat determinist: adica functioneaza relatia cauza-efect (daca nu crezi - calca pe grebla!)Tot experienta m-a invatat accept ca cea mai minunata si prolifica imaginatie apartine naturii - nu mai contenim minunandu-ne de realizarile ei - si in fata lor admit ca o minte omeneasca nu le-ar fi putut crea! Din acest motiv am probleme serioase sa accept afirmatii de tipul "IT IS THE MIND THAT CREATES THIS WORLD". Mintea ne ajuta sa le reprezentam, sa le stocam, sa le codificam abstract, sa le transformam - dar NU LE CREAZA EA.

Yoga Girl said...

tati!!!
Ce placere sa te vad aici pe blog!!

Ai si tu dreptate:)
acuma sigur, totul de pinde de unde ne uitam la lucruri.
Numai ca eu nu cred in separatie, ci in diferite grade de perceptie ale realitatii. de pilda, unde e separatia intre cuantic si material? E vreo bariera care sa indice un "Stop!" intrati intr-o alta dimensiune? Numai pentru ca noi nu suntem constienti de ea asta nu inseamna ca nu exista.
Sunt de acord cu tine cand vorbesti de grebla:) e clar ma ia mama n***i daca ma apuc si calc pe ea:) dar cum bine sti, exista si oameni -vezi calugarii Shaolin de pe DVD pe care le-am adus acasa, cum merg pe lame ascutite cu galeti de apa in maini sau cum isi sparg bare de metal in cap..- care prin exercitiu si in special prin stapanirea mentalului reusesc. Prin urmare, putem spune ca pentru ei rel cauza efect nu functioneaza. daca ma apuc sa fac eu asta, atunci, da:)
Deci sunt ABSOLUT de accord cu tot ce spui, si afirm ca si pentru mine, la nivelul actual de perceptie este perfect valabil
. Singura diferenta e ca eu cred ca se poate si altfel:) Dovada? (inafara de experientele mele subiective..) e ca o spun si altii. Exista tratae intregi care vorbesc depsre asta; oameni care petrec un timp considerail meditand si ocupandu-se cu tot soiul de lucruri o spun. Acuma sigur ca mie poate sa mi se pare dubios genul asta de afirmatie culm ca mintea creaza ceea ce vad. Dar daca altii (atatia altii!!) spun ca odata ce ai trecut de niste aparente ajungi sa vezi altfel lucrurile.. why not?

Owner said...

"it is the mind that creates this world"

e interpretabil, poate tocmai de asta ne putem certa pe ce inseamna :))

sa zicem ca:

Prin "this world" inteleg lumea in care traiesc EU, pe care o vad eu, in care exista mama, tata, pongo, alina, mama si tata lu' alina, kiki, si asa mai departe, deci lumea MEA.

lumea mea e influentata in mare masura de gandurile mele - daca sunt depresiva, n-o sa observ daca sau nu e cerul albastru si ciripesc pasarile, si nici daca imi zambeste femeia de la ziare. filtrul meu depresiv ma va face sa observ numa ce frig e afara, ce mizerie, si alte chestii urate si rele. ei, prin perceptia asta selectiva eu imi creez un univers al meu. si avand in vedere ca prin "this world" m-am referit la lumea pe care o percep si o inteleg eu, as putea concluziona ca mind creates this world.

in plus, ce ma fac daca mi se scurtcircuiteaza creierul si incep si vad tot felul de entitati si forme ciudate? De unde stiu ca alea vor fi acolo si dupa ce nu mai exist eu, mai ales daca nu le mai vede nimeni altcineva?

mie imi place ideea cu "i create my own world" - dar nu zic ca este "ONLY the mind creates this world"... pe de alta parte, daca e sa luam alte interpretari, ajungem pe total alte meleaguri :)

A. B. said...

ihi!
Exact!

si aderez si la ce spui tu cu alte meleaguri:))