Thursday, November 15, 2007

L'Homme sans Age

Gata! Mi-am facut in sfarsit cardul libre pass pentru cinema:) De-acum ma duc 'gratis' la toate sedintele:))

Am fost ieri seara si am vazut noul film al lui Coppola. Stiti probabil ca fot turnat in Romania in cea mai mare parte si ca e inspirat dintr-o nuvela de Eliade. Aaahhh...
Inutil sa va spun cat de entuziasmata am fost. In sfarsit un film in legatura cu Romania in care nu se vorbeste despre tigani!!! Weeheee!!!Si l-am vazut si pe Iuresh in rolul lui Giuseppe Tucci (!) si pe Adrian Pintea in rolul unui sanyasin, frumos rol de adio. La inceput mi-a fost putin frica pentru in 'Cahiers du cinema' -THE magasine pentru cinema in Franta- pasajul asta a fost criticat. Si mi se pare nedrept, da in fine. Intr-adevar sunt si niste chestii mai naive.. cand de pilda eroul nostru o gaseste pe tanara intr-o pestera dupa accidentul cu masina si se apuca sa recite Om Shanti in Carpati.. e destul de comic. Coppola spunea ca pentru filmul asta a adoptat atitudinea unui incepator, sa fie asta de vina?
Filmul este insa bine realizat nimeni nu poate spune contrariul. regasim, bineinteles, elemente autobiografice de-ale lui Eliade ceea ce mi se pare foarte 'touchant'. Pacat ca pentru majoritatea acestea nu vor spune nimic mai mult decat ceea ce se vede.
Un alt lucru care m-a entuziasmat este ca eroina noastra - cea care se trezeste vorbind sanskrita in Carpati - este de fapt este spiritul lui Rupini, o discipola a lui Chandrakirti(sec 7)!!!! Chandrakirti este considerat discipol al lui Nagarjuna, am mai scris eu despre el, fondatorul caii de Mijloc, Madhyamika. el este principalul comentator al lui Nagarjuna si fara el, multe lucruri ar fi ramas in umbra din opera acestuia, ma gandesc in special la Madhyamaka-karikas. Nagarjuna este si fondatorul logicii tetralemice. Iar filmul, dupa cate pot sa-mi dau eu seama, este punerea in imagini a acestul concept! Mi se pare o maniera absolut ingenioasa (meritul ramane al lui Eliade in primul rand) ideea de a 'familiariza' cat de cat publicul cu filosofia aceasta (care nu e chiar usoara) gratie cinemaului. Filmul e indeajuns de misterios si de bine facut ca sa starneasca dorinta de a intelege mai bine.
Ceea ce scriu eu aici nu e rezumatul filmului evident:)
Merita vazut. De mai multe ori!

1 comment:

Unknown said...

Păi da! Nu e chiar comentariul, da' e. Nagarjuna?