Friday, April 18, 2008

Din experienta unora

Am gasit pe un forum despre yoga temoignajul unui tip care vorbea despre propria lui experienta cu meditatia. Am decis sa o pun pe blog din doua motive, unul pentru ca arata ca lucrurile astea nu sunt fantasme, iar pe de alta parte pentru ca atrage atentia asupra riscurilor unor asemenea practici daca nu suntem pregatiti pentru ce pot dezvalui. Eu una am cartea respectiva si gasesc ca indicatiile pe care autorul le da in legatura cu subiectul sunt de bun simt. Orice practica de acest fel poate provoca si stari de exaltare dar si unele nasoale. Kornfield zice in 'Apres l'extase, la lessive' ca multi din cei care au experiente meditative foarte intense si 'jubilatorii', la 'revenirea' au parte de stari vecine cu depresia. (normal cred, atata timp cat oameni cu o viata personala furtunoasa cu probleme, inhibitii si refulari pe care nu reusesc sa le transmute in viata de zi cu zi traiesc stari de exaltare intensa. revenirea e perceputa probabil cu atat mai crunta si mai destabilizanta)
Asta nu inseamna ca oamenii nu tre sa mediteze! trebuie doar sa stii and e cazul sa faci pauza si cand nu. Cunosc un numar mare de oameni care dupa ce revin din Asia se confrunta cu acelasi tip de stari de depresie si de angoasa. Si asta nu pentru ca au meditat.


Traducerea mea:

"Am dat peste dicutia voastra mai veche despre vacuitate.. si ma las purtat de ea.

Am lucrat acum zece ani cu Cartea tibetana a Vietii si Mortii a lui Sogyal Rimpoche (eram la epoca respectiva foarte interesat de curentele budiste tibetane) si, dupa saptamani de evolutii progresive –asa cum sunt descrise in carte- am ajuns sa fac experienta unei stari cu adevarat transcendentale.

Faptul de a atinge ‘vidul mental’ devenise o obisnuinta care-mi permitea ca in 2-3 minute sa recuperez toata energia consumata de stres si sa ma regenerez. Insa de aceasta data, am plecat pentru ‘cateva zeci de minute’ intr-o stare de vacuitate, relativa bineinteles, insa pe cat se paote de reala. Simteam cum ma traversa vantul dintr-o parte intr-alta ca si cum n-asi mai fi fost alcatuit din materie . Aveam spiritul (mentalul) mult mai larg decat orizontul meu vizual, si o liniste/calm plin de fericire intensa ma facea sa ma vad ca / ca si cum asi fi fost pescarusul cocotat pe o piatra din fata mea in plina mare. Aveam impresia ca ma topeam complet in Elementul Natura, ca descopeream plenitudinea fiintei umane cu adevarat animale, debarasat de aceasta capacitate intelectuala ce poate deveni atat de coplesitoare.

O experienta pe care nu am mai reexperimentat-o niciodata, pentru ca am avut parte de un ‘ricoseu’ foarte puternic cateva zile dupa aceea : m-am regasit cu vreo 50 de centimetri mai sus de corpul meu, cu o voce autoritara care venise sa ma puna la locul meu. La epoca respectiva acest lucru m-a zdrobit si .. m-a infricosat. Am mai incercat doar de cateva ori dupa aceea sa refac experienta insa acest lucru necesita un travaliu serios pentru atingerea ‘vidului mental’… care in el insusi este cu adevarat magnific.

Totusi, asa cum profesorul meu de la vremea respectiva mi-a spus cand i-am povestit aventura, acest lucru poate fi riscant. Daca nu suntem pregatiti corect pentru a ne deschide la Tot, riscam sa ne atragem mari neplaceri venite de pe alte planuri (iar el, Repa din budismul tibetan, stie bine acest lucru ! n.t. repa = Milarepa cred) de dragul povestirii, doua saptamani dupa aceasta experienta transcendenta, am intalnit pe cineva care practica tot dupa aceasta carte.. si a-l carui prieten, si el practicant al acestei ‘cai’, se aruncase recent de pe o faleza.."



Varianta originala:


"Je suis tombé sur votre discussion passée sur la vacuité ... et me laisse ainsi aspiré.
J'ai travaillé voilà dix ans avec le Livre Tibétain de la Vie et de la Mort de Sogyal Rimpoche ( j'étais à l'époque pleinement dans les mouvances Bouddhistes Tibétaines ) et, après des semaines de progressives évolutions comme explicitées dans ce livre, je suis arrivé à un état véritablement transcendant.
Ce vide mental à travailler était devenu une habitude qui me permettait en 2-3 minutes de récupérer de tout stress et de véritablement me régénérer. Mais cette fois-là, je suis parti pour "plusieurs dizaines de minutes" dans l'état d'une vacuité, relative certes, mais bien réelle. Je sentais le vent me traverser de part en part comme si j'étais devenu sans matière, l'esprit large bien au-delà de mon horizon visuel, et une quiétude pleine de bonheur intense me faisait me voir comme la mouette perchée devant moi sur son rocher en pleine mer. J'avais l'impression de me fondre complètement avec l'Elément Nature, de découvrir la plénitude de l'être humain véritablement animal, dénué de cette capacité intellectuelle parfois si envahissante.
Une expérience que je ne renouvela jamais, car j'eu un retour très fort quelques jours suivant, me retrouvant quelques cinquantes centimètres au-dessus de moi avec une voix autoritaire venant me remettre en place. A l'époque, ça m'a complètement fracassé ... et appeuré. Je n'ai que rarement rééssayé depuis, mais cela demande véritablement de se remettre à l'entrainement du vide mental ... qui est vraiment en lui-même un bonheur.
Cependant, comme mon guru de l'époque a pu me dire quand je lui ai parlé de cette aventure, cela semble en effet risqué. Si l'on n'est pas correctement préparé à s'ouvrir au Tout, on risque de s'attirer nombre de nuisances de différents plans ( et lui, Repa du Bouddhisme Tibétain, connait bien ce sujet ! ). Pour l'histoire, deux semaines après cette transcendante expérience, j'ai rencontré quelqu'un qui pratiquait également avec ce livre ... et dont un de ses amis, lui aussi pratiquant de cette "voie", avait récemment sauté du haut d'une falaise ... "

No comments: